Biuletyn Informacji Publicznej ePUAP
 
Polub nas na Facebook Obserwuj nas na Twitterze
 
Zmień kontrast Zmień rozmiar czcionki

Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami

11-02-2021

Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami

 

Przedszkole Gminne w Dobroszycach prowadzi szereg zajęć, które mają za zadanie wspierać rozwój dzieci z niepełnosprawnościami oraz wszelkiego rodzaju trudnościami lub zaburzeniami.

Do zajęć wykorzystywany jest gabinet logopedyczny, sala Doświadczania Świata, która wyposażona jest m.in. podświetlany basen z kulkami, domek do relaksacji ze światłowodami, sprzęt do ćwiczeń koordynacji i orientacji w przestrzeni, deskorolka, ścieżki sensoryczne, materiały do aromaterpii, projektor świetlny, liczne pomoce dydaktyczne.

Dodatkowo sala gimnastyczna wyposażona jest w minisiłownię, sprzęt gimnastyczny oraz „magiczny dywan”- interaktywną pomoc dydaktyczną dedykowaną do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych. Obraz wyświetlany ze specjalnie zaprojektowanego rzutnika tworzy „wirtualny, magiczny dywan”, na którym dzieci przeżywają wspaniałe przygody. Dziecko podczas zabawy ingeruje w jej tok za pomocą ruchów rękami lub nogami.

 

 

2020-02 zajecia przedszkole (1).jpeg
2020-02 zajecia przedszkole (1).jpg
2020-02 zajecia przedszkole (10).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (11).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (12).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (13).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (14).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (2).jpg
2020-02 zajecia przedszkole (3).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (4).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (5).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (6).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (7).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (8).JPG
2020-02 zajecia przedszkole (9).JPG
 

 

OFERTA ZAJĘĆ

 

W ramach udzielanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzone są:

Rewalidacja

Zajęcia rewalidacyjne to odrębne zajęcia organizowane dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność. Z założenia mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych poprzez zastosowanie różnorodnych metod i form.

 

Trening Umiejętności Społecznych

Osoby uczestniczące w TUS przechodzą swoistego rodzaju trening, który wspiera umiejętności potrzebne na co dzień, w wielu sytuacjach związanych z przebywaniem w różnych grupach społecznych. Podczas TUS dzieci zdobywają umiejętności komunikacji, począwszy od nauki przedstawiania się i prowadzenia przyjaznych rozmów, poprzez opowiadanie o sobie, aktywne słuchanie, po umiejętność samokontroli i okazywania szacunku innym. Umiejętności społeczne, których uczy TUS, to też bardzo istotna w naszym życiu umiejętność rozpoznawania własnych emocji, radzenia sobie z nimi, radzenie sobie z lękiem, stresem. To również okazywanie zainteresowania uczuciami innych. TUS uczy też jaką postawę przyjąć w sytuacji zachowań prowokujących i agresywnych ze strony innych. Jak poradzić sobie z odrzuceniem i wykluczeniem. Pod tym hasłem mamy też umiejętności pokonywania trudności, asertywność, cierpliwość, rozwiązywanie problemów, także w grupie, umiejętność współzawodnictwa, wytrwałość.

 

Logopedia

W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to m.in. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe, rozwijające pamięć, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową. Ważnym ćwiczeniem jest usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków.

Reedukacja wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownika dzieci, umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi pełnymi zdaniami, w poprawnej formie gramatycznej, ćwiczenie dykcji i płynnej wymowy.

 

Dogoterapia

Jest to metoda, w której motywatorem jest pies, odpowiednio do tego celu wyszkolony i prowadzony przez terapeutę.

Dogoterapia przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci z zaburzeniami i niepełnosprawnościami. Pomoże ona również dzieciom, które mają trudności w nauce, w szkole, problemy z rówieśnikami czy rodzicami. Z takiej formy terapii może więc skorzystać naprawdę wiele dzieci.

 

Alpakoterapia - jest jedną z dziedzin zooterapii, czyli terapii z udziałem zwierząt

Alpaki to zwierzęta o bardzo łagodnym usposobieniu, delikatne i zupełnie pozbawione agresji. Szybko zaprzyjaźniają się zarówno z człowiekiem, jak i innymi zwierzętami. Pozytywnie nastawione do dzieci, lubią być głaskane i przytulane. Dzięki dużej inteligencji, szybko uczą się nowych rzeczy, takich jak chodzenie na smyczy czy jedzenie z ręki. Kluczową rolę odgrywa dotyk ze zwierzętami, mają bardzo przyjemne w dotyku, miękkie owłosienie oraz niezwykle pogodne usposobienie, dzięki czemu przebywanie z nimi sprzyja rozluźnieniu, uspokojeniu oraz wyciszeniu. Kontakt z tymi zwierzętami powoduje zmniejszenie lęków czy stresów. Przebywanie w ich towarzystwie łagodzi stany napięcia i niepokoju. Taka terapii pozytywnie wpływa na sferę emocjonalną, poznawczą oraz społeczną. U dzieci kontakt z tymi zwierzętami pozytywnie wpływa na rozwój ruchowy i pewność siebie.

 

Tomatis

Metoda ta to system ćwiczenia umiejętności słuchania stworzony i rozwinięty przez francuskiego lekarza Alfreda Tomatisa.

Trening słuchowy polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane "elektronicznym uchem". Jest to idealny model ludzkiego ucha, który pozwala "wyćwiczyć" ucho dziecka w taki sposób, aby mogło prawidłowo pracować. Ćwiczenia stymulują centralny system nerwowy, a szczególnie korę mózgową, odpowiedzialną za procesy myślenia. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości. Wszystkie dźwięki są odpowiednio filtrowane w zależności od indywidualnych wymogów i potrzeb. Mogą one zarówno stymulować funkcje organizmu, jak i pomóc w relaksacji osobie słuchającej. Metoda polecana szczególnie dla dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, zaburzeniem przetwarzania słuchowego, zaburzeniami mowy, zaburzeniami motoryki dużej, dzieci z autyzmem oraz dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania bodźców sensorycznych (zmysłowych).

 

Od września 2020 prowadzone są również zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka

 

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.

Priorytetowymi metodami pracy są metody oparte na naturalnej potrzebie ruchu: m.in. Pedagogika Zabawy, Kinezjologia Edukacyjna, Edukacja Przez Ruch, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Logorytmika, Arteterapia.

Zachęcamy do zapoznania się z opisem poszczególnych metod:

http://www.przedszkoledobroszyce.pl/metody/

 

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.